Berlins lufthavne

Berlin har 2 fungerende lufthavne

Berlin har haft 4 lufthavne, indtil 2008 var der 3 i drift.

Berlins lufthavne: Der er 4 i alt 

R

Berlin Tegel (Otto Lilienthal)

R

Berlin Tempelhof (Lukket som lufthavn i 2008)

R

Berlin Schönefeld

R

Berlin Brandenburg International (Ikke taget i brug endnu)

Under opdelingen var Berlins lufthavne – 3 i alt i brug, Tegel og Tempelhof lå i Vestberlin, mens Schönefeld lå i Østberlin. i dag er der to lufthavne i brug Tegel og Schönefeld, men det er planen at de skal lukkes og Berlin Brandenburg International skal overtage de to andre af Berlins lufthavne. Foreløbigt er projektet 9 år forsinket og forventes åbnet i 2020.

Berlins Lufthavne – Berlin Tegel

Berlin Tegel blev oprindeligt bygget i 1930 til raketaffyringer – i 1948 kunne Berlin Tegel præsentere Europas længste start/landingsbane, den var på 2428 meter.

1960 begyndte Air france som første selskab at benytte Berlin Tegel til civil trafik, i dag er Tegel Berlins absolut største lufthavn, målt i passagerer. 

Berlin Tegel var bebudet at den skulle lukke i 2011, i forbindelse med Berlin Brandenburg International lufthavnens åbning, der dog er udskudt indtil videre.

Seneste er at man overvejer at lade Berlin Tegel “overleve” som Lufthavn, muligvis fordi Berlin Brandenburg International er for lille. I dag er der ca. 23 mill. passagerer på Berlins 2 lufthavne (Berlin Tegel og Berlin Schönefeld), mens Berlin Brandenburg International der skal overtage de to lufthavnes plads kun er sat til ca. 25. mill. passagerer. et tal der allerede kan gøre at lufthavnen er for lille.

Berlins Lufthavne – Berlin Tegel

Berlin Tegel blev oprindeligt bygget i 1930 til raketaffyringer – i 1948 kunne Berlin Tegel præsentere Europas længste start/landingsbane, den var på 2428 meter.

1960 begyndte Air france som første selskab at benytte Berlin Tegel til civil trafik, i dag er Tegel Berlins absolut største lufthavn, målt i passagerer. 

Berlin Tegel var bebudet at den skulle lukke i 2011, i forbindelse med Berlin Brandenburg International lufthavnens åbning, der dog er udskudt indtil videre.

Seneste er at man overvejer at lade Berlin Tegel “overleve” som Lufthavn, muligvis fordi Berlin Brandenburg International er for lille. I dag er der ca. 23 mill. passagerer på Berlins 2 lufthavne (Berlin Tegel og Berlin Schönefeld), mens Berlin Brandenburg International der skal overtage de to lufthavnes plads kun er sat til ca. 25. mill. passagerer. et tal der allerede kan gøre at lufthavnen er for lille.

Berlins Lufthavne – Berlin Schönefeld

Den anden aktive lufthavn af Berlins lufthavne er Schönefeld. Lufthavnen ligger syd for Berlin og start og landingsbanerne skal anvendes til Berlin Brandenburg International når den tages i brug (Schönefeld er nabo til den nye lufthavn). Lufthavnen vi har fløjet dertil i 2012 virker meget nedslidt og er absolut klar til en udskiftning. Flere lavprisselskaber bl.a. Norwegian anvender lufthavnen. Schönefeld lå tidligere i DDR og var DDR’s hovedlufthavn i Berlin. Efter airberlin gik konkurs har flere selskaber der fløj på Schönfeld flyttet til Tegel, bl.a Easyjet.

Berlins Lufthavne – Berlin Brandenburg International

Lufthavnen der skulle åbne i 2011, noget der senere blev udskudt til den 3. juni 2012, Merkel havde sat kryds i kalenderen og alt var gjort klar, planer for fly mm. var linet op, men så blev åbningen udskudt, p.gr. af problem med udluftning systemet. Det har senere vist sig at der var flere problemer med lufthavnen så her 3 år efter er åbningen udskudt på ubestemt tid – Seneste nyt er at lufthavnen kommer i drift oktober 2020. Man har med succes startet diverse tests af lufthavnen.. Samtidigt har det givet et andet problem, lufthavnen er for lille, den var sat til 25. mio passagerer, men i dag (2014) har de to eksisterende lufthavne allerede 23. mio. passagerer om året, og den fremgang der er i lufttrafik generelt vil lufthavnen sikkert få problemer med størrelsen fra den dag den åbner. Noget man overvejer at løse på to måder:

1. Udvidelse af lufthavnen
2. Lade Tegel overleve (Der har bl.a. været tale om at charterflyvning kunne foregå fra Tegel)

Berlins Lufthavne – Berlin Brandenburg International

Lufthavnen der skulle åbne i 2011, noget der senere blev udskudt til den 3. juni 2012, Merkel havde sat kryds i kalenderen og alt var gjort klar, planer for fly mm. var linet op, men så blev åbningen udskudt, p.gr. af problem med udluftning systemet. Det har senere vist sig at der var flere problemer med lufthavnen så her 3 år efter er åbningen udskudt på ubestemt tid, dog tales der om 2017! – Seneste nyt er at lufthavnen kommer i drift oktober 2020. Man har med succes startet diverse tests af lufthavnen.. Samtidigt har det givet et andet problem, lufthavnen er for lille, den var sat til 25. mio passagerer, men i dag (2014) har de to eksisterende lufthavne allerede 23. mio. passagerer om året, og den fremgang der er i lufttrafik generelt vil lufthavnen sikkert få problemer med størrelsen fra den dag den åbner. Noget man overvejer at løse på to måder:

1. Udvidelse af lufthavnen
2. Lade Tegel overleve (Der har bl.a. været tale om at charterflyvning kunne foregå fra Tegel)

Berlins Lufthavne – Berlin Tempelhof

Tempelhof er i dag ikke en af Berlins lufthavne – Den blev lukket i 2008, men er taget med her mest af historiske hensyn. Den er kendt mest for krisen mellem Sovjet og vesten i 1948-49 hvor Vestberlin blev blokeret af Østblokken, hvilket resulterede i luftbroen, hvor alle forsyninger til Vestberlin blev fløjet ind. Der landede fly i lufthavnen hvert tredie minut og der blev fløjet op til 2000 tons forsyninger ind i døgnet. Tempelhof er i dag et grønt område, der en gang om året bruges til bl.a Formel E (Elektrisk formel racerløb)

Billeder på siden

Billederne er fra TXL, da airberlin eksisterede, dog er det sidste mindesmærket for luftbroen ved Tempelhof.

Følg os på de Sociale medier